Foto:

Persbericht College stelt raad voor te besluiten tot aanleg Rembrandtbrug

Woerden - Het Woerdense college stelt aan de gemeenteraad voor om te kiezen voor het alternatief Rembrandtbrug en over te gaan tot de aanleg hiervan. Dit voorstel volgt op een uitgebreid onderzoek met intensieve participatie van bewoners en bedrijven. Volgens het onderzoek biedt de Rembrandtbrug echt een oplossing voor de verkeersproblemen in Woerden-West en het ontlasten van de route Rembrandtlaan-Boerendijk. Ook kan deze brug als enige rekenen op een zo breed mogelijk draagvlak, zo blijkt uit de adviezen vanuit de participatiegroepen. Het woord is nu aan de gemeenteraad, die zich binnenkort over het voorstel zal buigen. 

De Rembrandtbrug is één van de vier onderzochte alternatieven voor een nieuwe verbinding over de Oude Rijn in Woerden-West. Het gaat om een brug tussen de kruising Rembrandtlaan/Leidsestraatweg (bij de vuurwerkwinkel) en het bedrijventerrein Barwoutswaarder. Het tracé loopt vervolgens door naar de Kuipersweg om uiteindelijk aan te sluiten op de Hollandbaan. Op dit moment zijn er nog twee varianten voor de ligging van de nieuwe weg op het bedrijventerrein. De kosten ervan variëren tussen de 21,3 en 23,3 miljoen euro. De keuze tussen die varianten wil het college maken in het vervolgproces. Op het bedrijventerrein Barwoutswaarder zullen forse veranderingen plaats gaan vinden door de aanleg van de brug en de nieuwe weg. Voor een aantal bewoners en bedrijven betekent dit dat zij zullen moeten verhuizen. Uiteindelijk kan zo wel een verbetering ontstaan van de kwaliteit van het gebied.

“Belangrijk dat er duidelijkheid komt”

Wethouder Arjan Noorthoek (verkeer): “De raad staat voor een belangrijk besluit. Na meer dan dertig jaar discussie over de verkeersproblematiek in Woerden-West ligt er nu dan echt een keuze voor. Ik ben blij dat er een alternatief is dat in zoveel opzichten goed uit de bus komt. Tegelijkertijd realiseer ik mij dat een keuze voor de Rembrandtbrug voor een aantal inwoners en bedrijven zeer ingrijpend is. Ook voor hen is het belangrijk dat er nu duidelijkheid komt. Veel mensen hebben, op wat voor manier dan ook, bijgedragen aan het resultaat tot nu toe. Er ligt nu een voorstel voor dat echt het verkeersprobleem aanpakt en tegelijk een impuls geeft aan de verbetering van het bedrijventerrein. Dat maakt ook dat de ontwikkelingsmaatschappij van de provincie Utrecht (OMU) risicodragend in het project wil deelnemen.”

Hoe nu verder?
Als de raad akkoord gaat met het voorstel, zal het voorkeursalternatief verder worden uitgewerkt en zo snel mogelijk worden vastgelegd in een bestemmingsplan of omgevingsplan. Ook dan zijn er weer veel mogelijkheden tot meedenken en inspraak. Het college stelt de raad voor om het benodigde geld beschikbaar te stellen en voor het nog niet financieel gedekte deel actief op zoek te gaan naar financiering door derden. Uitgaande van ten minste 1,6 miljoen euro aan subsidies van andere overheden en de 11,1 miljoen euro die in de begroting al beschikbaar is voor het project, verwacht het college dat de gemeente zelf maximaal 8,9 miljoen euro extra zal moeten vrijmaken in de begroting voor het project. De feitelijke aanleg kan van start na afronding van de ruimtelijke procedures. Eind 2026 kan de brug dan in gebruik kunnen worden genomen.

Zoektocht met vier alternatieven
Woerden is al geruime tijd op zoek naar een nieuwe verbinding over de Oude Rijn. Dit is vooral belangrijk om de drukke route Rembrandtlaan/Jozef Israëlslaan/Boerendijk te ontlasten en om bij stremming van de Kwakelbrug een goed alternatief te hebben. Grote vraag was echter waar de brug moet komen. In de achterliggende anderhalf jaar zijn in het project Brug Woerden-West vier alternatieve locaties onderzocht. Daarbij is een intensief participatieproces gevolgd, waarbij er vele informatiebijeenkomsten, ontwerpateliers en tientallen keukentafelgesprekken zijn geweest met direct belanghebbenden. Het onderzoek begon in 2019 met een vergelijking van twee mogelijke brugverbindingen tussen het Rietveld en de Hollandbaan: de Gildenbrug en Rietveldbrug. Tijdens het participatieproces zijn twee nieuwe alternatieven ingediend: de Rietveldbrug-West en de Rembrandtbrug. Omdat het alternatief Rembrandtbrug verreweg de grootste bijdrage heeft aan de verkeersdoelstelling maar nog niet voldoende was uitgewerkt, heeft de raad afgelopen januari besloten deze eerst gelijkwaardig aan de andere alternatieven uit te werken. Nu het onderzoek naar de brugalternatieven is afgerond, stelt het college aan de raad voor om het alternatief Rembrandtbrug te kiezen als te realiseren project.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden