<p>Oprichters van Groene Hart Koeriers Jeroen en Liane de Vries met naast hen compagnon Ernst-Jan van Eck. Foto: eigen foto &nbsp;</p>

Oprichters van Groene Hart Koeriers Jeroen en Liane de Vries met naast hen compagnon Ernst-Jan van Eck. Foto: eigen foto  

(Foto: )

Van tweedehands bestelbus naar 26 auto’s

Woerden - Ze begonnen op 1 november 2000 met hun bedrijf Het Groene Hart Koeriers, Liane en Jeroen de Vries. “We hadden de kledingkast in onze slaapkamer opschoven om er een bureautje achter te plaatsen. Dat was ons kantoor,” herinnert Jeroen zich nog heel goed. “Het was wel spannend om zomaar te beginnen,” vult Liane aan. “Ik kan met verwondering naar al onze auto’s kijken, want het zat ons echt niet altijd mee.”

Voorheen werkten ze allebei als chauffeur bij een koeriersdienst in Woerden. Liane deed soms planning en administratie. “Daar leerden we hoe het moest maar vooral ook hoe het niet moest,” aldus Jeroen. Liane: “We misten daar de menselijke factor, het nakomen van afspraken, een stukje eerlijkheid naar klanten toe.”

Zelf aan de slag
En dus dachten ze het beter te kunnen. “We hebben veel aan mijn vader te danken, hij wist alles van zakendoen en wij van beroepsgoederenvervoer. En aan mijn moeder die ontzettend veel oppaste. Toen we begonnen waren onze kinderen nog maar 3 en 1,5.”

Boven de prijs
Om geen klanten af te pakken van hun voormalige werkgever, maakten ze hun diensten expres iets duurder, maar toch kwamen de oud klanten. “Je gaat ze natuurlijk niet weigeren, maar daar hebben we samen wel over gesproken,” weet Jeroen nog. “We hebben dezelfde visie.” Hij doet de verkoop en Liane tot zeven jaar geleden de planning en boekhouding. “Af en toe rijden we nog, ik heb ook een groot rijbewijs.” De laatste vijf jaar groeide de omzet explosief. “2019 was een topjaar, we hebben nu 40 man personeel, 26 auto’s, 42 opleggers en huren dagelijks andere transportbedrijven in,” vervolgt Jeroen.

Crisisjaren
Het lijkt ze moeiteloos af te gaan, maar na ongeveer acht jaar kwam de crisis. “We wisten niet of we het einde van het jaar nog zouden halen,” vertelt Liane. “We werkten ons kapot, stonden te tollen op onze benen en zagen de inkomsten alleen maar dalen.” Jeroen: “Klanten die failliet gingen en ons nog veel geld schuldig waren, waren geen uitzondering. Maar we hielden vol.”

Gestolen vrachtwagens
Er werd ook een keer een vrachtauto gestolen. “Als je weet dat we toen maar over een of twee vrachtwagens beschikten en nauwelijks reserve hadden. Fijn dat we een vrachtwagen konden lenen van onze dealer.” Het gebeurde drie keer. “Gelukkig kwamen de vrachtauto’s ook iedere keer weer terug.”

De groei kwam
Toen kwam er een omslagpunt. “Licht aan het eind van de tunnel,” zegt Liane. “We begonnen te groeien en besloten vaste mensen te zetten op planning en administratie, ik bleef de administratie doen.” Maar de bikkelharde jaren, hadden Liane al de das om gedaan. Jeroen: “Ik doe de deur achter me dicht als ik thuis kom, maar Liane blijft met het bedrijf bezig, oplossingen bedenken voor problemen, het ging niet goed met haar.” Hij bedacht een oplossing en vroeg huidige compagnon Ernst-Jan van Eck een deel van de aandelen over te nemen. Liane: “Ik schrok, we overlegden zelfs over de aanschaf van een setje banden, maar ik was blij. Ik kon met een gerust hart stoppen.” In januari 2021 zeven jaar geleden. “Ik blijf verbonden en ik werk als zorgvrijwilliger bij het Hospice. Daar kan geen loonstrook tegenop.”

Alleen op eerste paas-, pinkster- en kerstdag rijden ze niet en dan nog... Liane: “Op een eerste kerstdag belde iemand van de Free Recordshop waar we alle winkelinrichting voor reden. In de winkel in de Kalverstraat hadden ze lekkage. Jeroen stond op van het kerstdiner en ging gelijk helpen met het leeghalen van de winkel. Welke transporteur doet dat nou?”

Grote klanten
Het bedrijf heeft naast een bescheiden depot voor pakketdienst, vooral grote klanten zoals Bol.com en Coolblue. “Wij zorgen dat we alle bestellingen vanuit het centraal magazijn ‘s morgens bij hun depots hebben en rijden dus ‘s nachts net zoveel als overdag.” hghkd.nl

door Winny van Rij

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden