‘Woerden, de gezelligste huiskamer van de regio’


<p>Na de eerste lockdown is ingezet op acties zoals &ldquo;leuk dat je er weer bent&rdquo; en &ldquo;wij willen je kussen&rdquo;.</p>

Na de eerste lockdown is ingezet op acties zoals “leuk dat je er weer bent” en “wij willen je kussen”.

(Foto: Woerden Marketing)

‘Woerden, de gezelligste huiskamer van de regio’

Woerden - Eind 2019 hebben Gemeente Woerden, Stadshart Woerden, Het Plein Woerden en Woerden Marketing als kerngroep de handen ineengeslagen om met Inretail Nederland een innovatie lab op te starten. Het doel is een grotere sociale meerwaarde van de binnenstad creëren voor de inwoners van Woerden. ‘Een trotse bewoner van Woerden is de beste ambassadeur voor de stad!’

Woerden is hiermee een van de vier steden in Nederland die meewerkte aan het innovatie lab. Het innovatielab kent 5 stappen die doorlopen moeten worden. Met stakeholders zoals de leden van de Vestingraad en inwoners is er gekeken naar doelgroepen, de kernmerken van deze doelgroepen en de kernwaarden van de binnenstad. Dit heeft ertoe geleid dat met alle stakeholders de volgende positionering is opgesteld voor de binnenstad van Woerden:

Binnenstad Woerden is de sfeervolle huiskamer van de regio
Een historische plek binnen de Singels waar gastvrijheid en betrokkenheid van Woerdenaren centraal staat. Maak kennis met de ambachtelijke en regionale streekproducten. Dompel jezelf onder in het eigenzinnige en pure karakter van de binnenstad. Woerden maakt van elke ontmoeting iets bijzonders.

Merkactivatie
Het innovatielab, dat tijdens de coronaperiode digitaal zijn doorgang vond, heeft gezorgd voor de uitvoering van vele activiteiten in 2020. Na de eerste lockdown is ingezet op acties zoals “leuk dat je er weer bent” en “wij willen je kussen”. Daarnaast hebben ondernemers in de binnenstad een podium gekregen door de actie “hartveroverend verhaal”. De acties dragen bij aan het feit dat Woerdenaren nog een beetje meer van Woerden en haar ondernemers gaan houden en daardoor geactiveerd worden lokaal te eten, te shoppen maar vooral te genieten.

Acties zoals de “Snertweek”, de “Culikrant”, maar ook de levende “adventskalender” waarbij je kon windowshoppen, zijn ingezet om de Woerdenaar te voorzien van alternatieven in de periode waar de horeca en winkels gesloten zijn door de lockdown. Hiermee wil de kerngroep ondersteunend zijn aan de ondernemers en blijven werken aan de motivatie van Woerdenaren om vooral lokaal te blijven consumeren.

Coronamanagement
Dat het tijdens het jaar continu schakelen was heeft, naast het op- en afschalen van acties en activiteiten, ook gezorgd voor verantwoord omgaan met deze acties. Wanneer je de stad in ging, kwam je op diverse plekken de signing tegen om een geheugensteuntje te krijgen om de 1,5 meter te waarborgen. Daarnaast is er via het kanaal beleefwoerden.com een “Wat kan wel” pagina ingericht waar men alle horecagelegenheden en winkels kan bekijken die bezorgen en waar je online kan winkelen.











Eenduidig merkbeeld Woerden
Naarmate het proces vorderde, werd ook duidelijk dat het voor inwoners verwarrend bleek dat Woerden Marketing, het Stadshart en Het Plein diverse merkbeelden hanteerden. Om deze reden is er gekozen voor een eenduidig merkbeeld van Woerden waardoor de boodschap helder en duidelijk is voor bewoners en bezoekers. Het merkbeeld is gisteravond digitaal gepresenteerd aan stakeholders, bewoners, de wethouder binnenstad en raadsleden.

Stadshart Woerden, Woerden Marketing en Het Plein Woerden zullen in de toekomst inzetten op gezamenlijke marketingmiddelen en marketingacties voor bewoners. Hiermee willen zij een meerwaarde bieden aan de bewoner van Woerden.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden