<p>Het Monameisje is gemaakt door Judith Braun. De sokkel is gemaakt door Cartouche Natuursteen en gesponsord door Bolton Bouwgroep.</p>

Het Monameisje is gemaakt door Judith Braun. De sokkel is gemaakt door Cartouche Natuursteen en gesponsord door Bolton Bouwgroep.

(Foto: Marita Damen)

Monameisje eindelijk terug waar ze thuishoort!

Woerden - Het beeld van de maand juni is het Monameisje. Een meisje dat een puddinkje, het Mona toetje, vasthoudt. Eén van onze eerste vragen was: waar komt het puddinkje, het Mona toetje, vandaan? Daarvoor moeten we terug naar begin 1900, naar een melkfabriek in Woerden genaamd Excelsior.

Deze melkfabriek lag aan de Johan de Wittlaan (die straat heette toen anders). Nadat het bedrijf enkele keren was gefuseerd veranderde de naam in Melkunie en deze ging in 1995 een samenwerking aan met Campina, het bedrijf dat het Mona toetje zo gezegd op de kaart zette. Toch ligt het begin niet bij Campina, want Mona als merk bestaat al meer dan 50 jaar.

Echt bekend is het Mona toetje geworden door reclames op de tv waarin bekende en minder bekende Nederlanders probeerden een Mona toetje na te doen. Vooral in de jaren zeventig was dit door de bijdrage van Ted de Braak heel populair. Mona werd in 1986 onderscheiden met de NIMA marketingprijs vanwege haar zeer goede reclames.

Campina is de bedenker van ‘het toetje van de maand’ dat zelfs nu nog bestaat. Tot 2000 werden de toetjes in Woerden gemaakt, daarna werden de werkzaamheden verplaatst naar Maasdam en tegenwoordig komen de Mona toetjes uit Duitsland.

Judith Braun
De maker van het beeld is Judith Braun. Zij vertelde dat zij vlak na haar afstuderen gewoon bij bedrijven binnenstapte voor mogelijke opdrachten. In Woerden bij de Melkunie lukte dat en zo ontstond in 1986 het Monameisje. Een voorbeeld of inspiratie had ze niet, ze wilde een beeldje maken dat een relatie had met het product (melk) en zo kwam de gedachte op aan ‘een toetje na de maaltijd’.

In de Woerdense Courant van 23 januari 1986 staat een artikel over de uitbreiding van de Monafabriek. De toenmalige burgemeester Bos kreeg bij deze gelegenheid een replica van het Monameisje. Het origineel stond bij het gemeentehuis aan de Bleek en heeft daar tot aan de laatste verhuizing gestaan.

Geliefd beeld
Het beeld is 70 cm hoog. Het is een meisje met opgestoken haar en een pony. Ze staat fier rechtop met haar linkerbeen en voet iets naar buiten gedraaid en het hakje iets omhoog zodat het los komt van de sokkel. Ze draagt een jurk met daaroverheen een schort. In haar handen houdt ze op borsthoogte een plat schaaltje vast met daarbovenop een puddinkje. Gezicht, haar en handen zijn niet heel gedetailleerd uitgewerkt.

Verder is de structuur vrij glad met grote vlakken zoals bij de kleding, de benen en het haar. Dit geeft het beeld een gesloten maar tevens een hele robuuste uitstraling. Het is de houding van het meisje en de presentatie van het toetje dat het Monameisje tot een van de meest geliefde beelden van de collectie maakt.

Door de hoge sokkel is het beeld heel goed zichtbaar, zelfs vanaf het fietspad. De donkere kleur contrasteert mooi met de groene omgeving maar vooral met de rode letters op de sokkel. Het zijn de originele letters van Mona.

Opleiding en carrière
Judith Braun werd in 1955 in een Hilversums kunstenaarsgezin geboren. Zij volgde haar opleiding tot beeldend kunstenaar aan de kunstacademie in Enschede en studeerde in 1983 af. Daarna begon zij aan een lange en zeer succesvolle carrière waarin zij beelden ontwierp van zeer verschillende materialen en vormen. De kunstwerken van Judith zijn overal in Nederland te zien, bijvoorbeeld De Landarbeider in Noordbroek, de Ezel in Heemskerk en een prachtig gevelplastiek in Emmen. Het Monameisje is het enige beeld van Judith dat het Stadsmuseum bezit. Judith woont en werkt in Frankrijk en is nog zeer actief als beeldend kunstenaar. Haar werk wordt zowel in binnen als buitenland geëxposeerd.

Het Monameisje is na een hele lange tijd eindelijk voor iedereen te zien. Het staat op de plek waar vroeger de Campina fabriek heeft gestaan. Daarmee is ze eigenlijk teruggekeerd naar waar ze thuishoort.

Kunst In de Openbare Ruimte
Het KIOR-team van het Stadsmuseum Woerden beheert circa vijftig kunstwerken in de openbare ruimte van Woerden, Harmelen, Zegveld en Kamerik. Iedere maand wordt een van de werken onder de aandacht gebracht. Zie ook stadsmuseumwoerden.nl.

door Marita Damen

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden