Logo woerdensecourant.nl


De Woerdensche Column

De Woerdensche Column: Winnen?

Het is bijna iedere week feest in Woerden, niet alleen vanwege die prachtige volle evenementenkalender, maar vooral vanwege de aanhoudende prijzenregen. Van alles en iedereen in Woerden wordt genomineerd en wint in de gekste categorieën de leukste prijzen. Het kan niet op.

Zo herbergt Woerden een top 5 winnaar Boutique Hotels, een Toptrouwlocatie, wordt alles en iedereen genomineerd voor uiteenlopende duurzaamheidsprijzen, worden ondernemers "Pareltjes" en kan er jaarlijks gestemd worden op de leukste speelgoedwinkel, het tofste tuincentrum, de mafste voordeelwinkel, de vetste snackbar en het gezelligste restaurant.
Iedere stad, iedere wijk en iedere straat zijn eigen winnaars.
Maar waar komen al die prijzen vandaan, hoe wordt je genomineerd en wat moet je eigenlijk presteren? Relevante vragen die nauwelijks beantwoord worden. Zo is vaak onduidelijk wie er meedoen, wie de jury is en wat de (objectieve) maatstaven zijn. De gekste zijn de prijzen met een populariteitspoll. U kent die variant wel, waarbij de wijsheid van Henny en Herman wordt omgedraaid. Heb je vrienden, dan win je!

Vraag & Aanbod zijn de aanstichters van deze wildgroei. De vraag naar middelen voor zelffelicitatie (populair gezegd, "kijk mij shinen") en het aanbod van een profijtelijke winnaarsindustrie. Tegen betaling is alles mogelijk.
En die industrie perst deze gekkigheidscitroen helemaal uit. Woerden heeft inmiddels kennisgemaakt met een uitverkiezing waar je niet meer hoeft te winnen om een prijs te krijgen. Als je niet goed genoeg bent dan krijg je gewoon een aanmoedigingsprijs. Je draagt jezelf voor en een prijs is verzekerd. Zelfs bij maar twee genomineerden is de competitie niet meer relevant. je krijgt altijd waar voor je knaken want je loopt nimmer met lege handen naar buiten.

Ik gun iedereen zijn prijs en "fifteen seconds of fame", maar er is wel een probleem. Als er voor alles en iedereen een award/beeldje/bokaal/plak/eremetaal is, dan ontstaat er serieuze inflatie en vooral veel onduidelijkheid. Immers welke uitverkiezing en welke prestatie doen er nog toe, oftewel wat is nou eigenlijk de echte waarde van winnen?
Junior Brandenburg

Reageer op dit nieuws 1
Meer berichten