Logo woerdensecourant.nl

Jan en Andries van Leeuwen bij de Jozina in Den Oudsten, beiden besmet met het 'botenvirus'. Jan: "Gelukkig heeft mijn zoon veel geholpen met restaureren, soms  vanaf 5 uur 's ochtends tot middernacht."
Jan en Andries van Leeuwen bij de Jozina in Den Oudsten, beiden besmet met het 'botenvirus'. Jan: "Gelukkig heeft mijn zoon veel geholpen met restaureren, soms vanaf 5 uur 's ochtends tot middernacht."

Eindelijk mag het schip in het water

Zijn jongensdroom is na veertig jaar uitgekomen. Vanaf zijn veertiende heeft Jan van Leeuwen (54) geprobeerd een bijzonder schip te kopen. "Met mijn vader ging ik vaak met de boot weg, lekker varen door heel Nederland. Opeens zagen we een prachtig scheepje liggen aan de Rozenbrug. Ik was meteen verliefd." In 2007 kocht Jan het vrachtscheepje Jozina en nu, na meer dan tien jaar restaureren, kan ze eindelijk te water. Jan is wel een beetje zenuwachtig. "Ik heb elke centimeter van het schip wel gezien. Maar het kan natuurlijk altijd misgaan. Misschien ben ik wel een gaatje vergeten te dichten en is het schip lek."

Tewaterspektakel

Op zaterdagochtend 3 februari gaat de Jozina weer te water. Vanaf Den Oudsten gaat het schip per vrachtwagen naar de Loskade toe, waar een telekraan het schip in het water takelt. "Het wordt een waar spektakel, want ze weegt 23 ton. Iedereen is welkom om te kijken om 9 uur 's ochtends. Ook Hart van Nederland is bij de tewaterlating. Mis de boot niet!"

Jan heeft maar liefst tien jaar besteed om het schip helemaal in oude glorie te herstellen. "Jozina is niet zomaar een schip, maar het laatste traditionele Woerdens vrachtscheepje uit 1924.Het is een museumstuk, een van de meest authentieke ter wereld. Er zijn maar drie of vier andere schepen zoals deze."
Jan is geboren in Harmelen en woont al jaren in Woerden. Sinds drie jaar woont hij op een woonboot uit 1929 aan de Emmakade. "Als de Jozina af is, komt ze ernaast te liggen."

Luxe

In 1924 heeft Arie Vijfhuizen het authentieke schip laten maken in Woubrugge. Jan: "Hij heeft het vernoemd naar zijn vrouw Jozina. Het is een vrachtscheepje met een platte bodem en groot vrachtruim om goederen, zoals kaas, vanuit Woerden naar Noord-Holland te brengen. Het schip moest door de Beemstersluis, dus is Jozina 19,16 meter lang en 3,87 meter breed geworden. Aan beide kanten hielden ze dan 1 cm over tot de sluismuren. Hij heeft flink geïnvesteerd in een luxe motor, rond die tijd hadden ze alleen zeilen of gebruikten ze een opduwer, een klein sleepbootje."

Tatoeage

En die motor is bijzonder. "Een originele 14 pk gloeikop Kromhoutmotor uit 1923," vertelt de eigenaar trots. "Ik ben helemaal gek van dat merk, heb er zelfs een tatoeage van op mijn arm. Kromhout is een echte pionier geweest in verbrandingsmotoren." Jan heeft in de loop der tijd zo'n zeventig originele Kromhoutmotoren verzameld. Hij heeft de schuur van zijn ouders, met een oppervlak van tweehonderd m2, gekocht om daar een museum van te maken. "Dat wordt mijn volgende grote project."

Botenvirus

De liefde voor boten stroomt door de aderen van familie Van Leeuwen. "Mijn vader heeft mij ermee besmet," vertelt Jan. "En ik heb dat op mijn beurt gedaan met mijn drie dochters, maar vooral met mijn zoon Andries (19). Hij heeft mij ontzettend veel geholpen bij de restauratie van het schip en zelfs toegegeven dat hij, als ik te oud ben, Jozina wel wil overkopen."

Als fervent botenliefhebber is het geen verrassing dat Jan bij het Woerdense zeemanskoor Bravoure zit. "We zingen allemaal shanty's, het is een warm nest. Mijn favoriete shanty is 'Zeeman laat jou dromen'.

Handen uit de mouwen

"Het is zo goed gelukt om de oude glorie van Jozina te herstellen," vertelt Jan trots, "zonder hulp was ik nergens." Zijn vader heeft al het scheepsroer en koper gepoetst, zijn moeder het schilderwerk, zijn zoon is dag en nacht in de weer geweest. En ook zijn broers hebben geholpen, Rene niet te vergeten! Koormaten van Bravoure borstelden en schuurden al het houtwerk. En zijn vriendin Debbie heeft de mast gelakt. "Het is prachtig dat ze dat wilden doen, ik wil ze heel graag bedanken."

Kijkje in schipperskeuken

Het vrachtscheepje Jozina kan aardig wat publiek verwachten. "We nemen haar mee naar evenementen, zoals de Woerdense Havendagen en naar verenigingen van historische vaartuigen. Misschien gaan we (kans)arme jongeren op sleeptouw nemen. Vroeger deed Vijfhuizen dat op weg naar Katwijk. Ze sliepen in het ruim en kregen een kijkje in het schippersleven en zagen in Katwijk ineens de zee. Ik wil dat graag oppakken."

De tewaterlating van Jozina komt erg dichtbij. Jan: "We moeten wel aan de slag, ze is nog niet helemaal af. Het stuur moet er op, wat schilderwerk en kleine dingetjes zoals naambordjes. Maar het gaat lukken. En als ze in het water ligt, drinken we er een biertje op."