Logo woerdensecourant.nl


Foto:

Populair

De Woerdensche Column door Junior Brandenburg

Het kan verkeren in Woerden. Na jaren van zoeken naar de positie van Woerden als toeristenbestemming is de kentering daar. Met grote regelmaat worden in de binnenstad des avonds groepjes Aziatische toeristen aangetroffen die lustig fotograferend al het gesloten moois van Woerden vastleggen. En dat heeft resultaat. Want die mooie kiekjes inspireren blijkbaar vele anderen om Woerden te bezoeken.

Sinds de verhuizing van El Rey naar de Rijnstraat ondervinden wij dat overigens zelf. Het overkomt ons regelmatig dat we niet minder dan zes verschillende nationaliteiten op een avond bedienen. Goed voor onze talenknobbel en zeker ook economisch een interessante ontwikkeling. En het zal nog mooier worden. Dankzij de visie Vestingstad Woerden staan alle neuzen dezelfde kant op in de binnenstad. Een unicum.

Woerden wordt daardoor als een van het exercitieveld opstijgende luchtballon voortgestuwd. En als de ongereguleerde toename daarvan hierbij als graadmeter genomen wordt, dan moeten we constateren dat het hek van de dam is. En wat blijkt, de cijfers van Woerden Marketing bevestigen dit. Volgens haar onderzoek hebben we een belangrijke stap voorwaarts gezet. We zijn door de grens van 900.000 bezoekers gebroken. Op het jaarlijkse landelijke overzicht van Holland Marketing zijn we daarmee de top 20 binnengekomen. Met stip.

Daarmee hebben we prutsers als de Apenheul, het Dolfinarium en het Stedelijk vernederd. En officieel zijn we daarmee populairder dan Walibi, kun je nagaan wat we voor elkaar krijgen als we ergens een achtbaan uit de grond stampen. Tuurlijk, dan blijft de absolute nummer 1 de Efteling nog ver buiten bereik, maar de Heineken Experience en het Anne Frankhuis kunnen we binnen enkele jaren hebben. Zeker gezien de groeispurt van de afgelopen jaren. Er is nog maar een marge van 200.000. En eens te meer als onze vestingwerken nog verder worden uitgediept en meer Romeins en middeleeuws spul uit de grond wordt opgediept. Kanonnen, poldermuseum en meer fonteinen erbij en gaan. En dan de Rijnstraat nog voorzien van vrijwillig gekozen waterpartijen en het feest is compleet.

Louter kansen dus om nu door te pakken en geen genoegen meer te nemen met alleen middernachtelijke busladingen. Gouda en Alphen kunnen inpakken (Archeon slechts 322.000 bezoekers), er is maar een Hoofdstad van het Groene Hart en dat zijn wij!

Meer berichten




Shopbox