Logo woerdensecourant.nl


Foto:

Kunst in de Openbare Ruimte

Beeld van de maand oktober 2018. De Voet, Middenweg/Molenweg Zegveld. 2007. Kunstenaar: Boldizsár Szmrecsányi, 'Boldi' (Budapest 1970).

door Stadsmuseum Woerden

Zegveld - Een van de kunstwerken dat op het symposium 'Sitting Art' in 2007 tot stand kwam is de Voet. Het symposium was georganiseerd door de Rotary Woerden. Kunstenaars uit Europese landen die onlangs toegetreden waren tot Europa namen hieraan deel en maakten kunstwerken waarop gezeten kon worden. Eerder hebben wij al De Engel, het Oor en het Sprookjesbed besproken. Ook op de Voet zou je kunnen zitten. Het is gemaakt door de Hongaarse kunstenaar Boldi. Hij maakt vrij grote kunstwerken in steen en brons, meestal abstract en zeer expressionistisch weergegeven in de vorm van mensfiguren of vogels. Zijn inspiratie haalt hij uit de harmonie van het alledaagse leven. Boldi heeft veel internationale bekendheid en zijn werk is overal in de wereld te vinden. In Nederland is hij minder bekend.

Door de geschiedenis heen is de voet in de beeldhouwkunst altijd een belangrijk onderdeel geweest. De stereotypische beelden van mannen uit de archaïsche periode staan met de ene voet voor de andere. Het linkerbeen staat dan een beetje naar voren. Bij de Grieken en later de Romeinen stonden de beelden overwegend in contrapost. De rug is licht gekromd, het lichaam krijgt een soort S-vorm en een been, het standbeen, staat met de voet op de grond, het andere been, het speelbeen is licht naar buiten gedraaid zodat ook een deel van de voetzool te zien is. Naast het esthetische hebben voeten vooral praktische betekenis in de beeldhouwkunst: het draagt de gehele massa die daarboven zit. Voor voldoende stabiliteit hebben klassieke beelden aan de achterkant vaak een extra steun, meestal in de vorm van een boomstronk. Dat zie je bijvoorbeeld bij de David van Michelangelo uit 1503.

Voeten in verhouding

Een voet moet ook in verhouding staan tot de rest van het lichaam. Dat is mooi te zien bij de fragmenten van het reuzengrote beeld van Constantijn de Grote, Romeins keizer van 308 tot 337 AD. Zijn standbeeld 'Colossus' was 12 meter hoog, zijn hoofd 2,5 meter en zijn voeten ruim 2.00 meter. De fragmenten zijn te zijn in Palazzo dei Conservatori in Rome. De verhouding van een voet is ongeveer 1 op 6 tot 7. De voet van Boldi heeft een afmeting van 1.90 meter lang, 90 cm hoog en 1 meter breed. Als Boldi niet alleen een voet maar ook het lichaam en het hoofd het gemaakt, was het ook bijna 12 meter hoog geweest. Daar kon men dan zeker niet op zitten.

Het kunstwerk is gemaakt van witachtig Dolomiet, een fijnkorrelige kalksteen dat veelal voorkomt in Tirol. In de natuur komen ook de kleuren rood en groen voor. Dolomiet is een middelharde steen met een hardheid van 4.5-5. Boldi heeft De Voet op een zeer eenvoudig manier weergegeven, als een gesloten blok. Slechts aan de tenen is te zien dat het een voet is: er is geen enkel of hak, wel een lichte vorm dat de voetzool voorstelt en de verhoging die de wreef suggereert. Alleen de tenen en de nagels zijn uitgewerkt. Boldi lijkt daarmee te verwijzen naar oude Egyptische beelden, ook daar zijn de tenen door inkepingen aangegeven. In tegenstelling tot de eerder genoemde beelden van Sitting Art is De Voet geen echt zitbeeld geworden omdat het te laag en te klein is.

Meer berichten

Shopbox