V.l.n.r. Peter Boersma, Jan van Leeuwen en Chris Nieuwpoort, op het dek van sleepboot de Volharding. FOTO: Roy Visscher
V.l.n.r. Peter Boersma, Jan van Leeuwen en Chris Nieuwpoort, op het dek van sleepboot de Volharding. FOTO: Roy Visscher (Foto: )

'We willen vooral zoveel mogelijk varen'

Historische tochten in Woerden

door Roy Visscher

WOERDEN - Tijdens de Havendagen Woerden zijn altijd veel boten en schepen te zien. Maar wat drie mannen van de organisatie dit jaar gaan doen, is nieuw in Woerden. Op 24 november en 1 december laten zij zien hoe lang geleden goederen en ook vee over Woerdens water vervoerd werden. Het evenement kreeg de naam 'historisch varen' mee.

Een van de vaartuigen die in actie komt is de Jozina, gebouwd in 1923 en nu het laatste vrachtschip in Woerden. Tot in de jaren zestig transporteerde het vaak graan, kaas, grint, zand en koeien van Woerden naar bijvoorbeeld Noord-Holland. En soms gingen er ook passagiers mee. "Het schip onderhield een lijndienst naar Leiden en omstreken", legt eigenaar Jan van Leeuwen uit. "Ik heb het schip nadat het uit de vaart ging, met veel moeite kunnen kopen. Dat was in 2009. Na negen jaar restauratie is het begin dit jaar weer te water gelaten. Dat trok toen veel bekijks. Niet alleen RTV Utrecht was erbij, ook de EO en een programma als Hart van Nederland van SBS6 kwamen daar toen op af." Op 24 november en 1 december vervoert de Jozina kaas van Woerden naar Nieuwerbrug. De Volharding van Peter Boersma is er bij het historisch varen ook bij. "Dit is geen vrachtschip maar een sleepboot", vertelt Boersma, wiens vader als stuurman op de grote vaart veel op de zeeën vertoefde. "En het is net als de Jozina een ouwetje, want hij werd al gebouwd in 1929." Ook de Volharding vaart straks van Woerden naar Nieuwerbrug, met aan boord onder anderen de burgemeester. De laatste van het drietal is de Morgenster. Eigenaar Chris Nieuwpoort, als enige afkomstig uit een schippersfamilie, is ook wel bekend als voorzitter van de Stichting Havendagen Woerden. Zijn sleepboot werd gebouwd in 1942 en blijft tijdens het historisch varen op de Woerdense Singel. "We gaan dan voor de 'fun' varen en voor het historisch besef, een ander doel hebben we niet voor ogen. Natuurlijk zou het leuk zijn als mensen komen kijken, maar het succes van het evenement wordt niet bepaald door het aantal kijkers." Van Leeuwen voegt toe: " We houden gewoon alle drie van varen. Des te meer, des te beter."

Roest

Het onderhouden van de schuiten blijkt een continu proces. "Het ijzer is nog 'geklonken', niet gelast. Daardoor zitten de onderdelen niet honderd procent aan elkaar vast, er bevinden zich ruimtes tussen. En dat wil best roesten! Maar deze bouwwijze heeft ook wel zijn charme. Ook al betalen we het onderhoud geheel uit eigen zak." Varen is voor de mannen geen broodwinning, maar een hobby. "Onze vaartuigen zijn varend erfgoed. Ze zijn varend te zien bij evenementen als bijvoorbeeld historische weekends en sleepbootdagen. En in Woerden natuurlijk bij de Havendagen. Soms maken we er een korte of meerdaagse tocht voor onszelf mee, al is dat tot nu toe beperkt gebleven tot de wateren in Nederland."

Kamperen

De Morgenster en de Jozina werden tijdens hun 'werkende bestaan' ook gebruikt als woonruimte, vertelt Nieuwpoort. "Zo zit er een keukentje in en een kajuit om in te slapen. Hij was echt de woning van de vroegere eigenaars, die geen huis aan wal hadden." Hobbyschipper en verwoed scheepsmotorenverzamelaar Van Leeuwen voegt lachend toe: "Maar vergeleken met de huidige moderne binnenvaartschuiten was het toen eigenlijk kamperen op het water!"

Meer berichten




Shopbox