De 18-jarige Montana van der Giesen begon dit jaar haar eigen webshop The Blondie. FOTO: eigen foto
De 18-jarige Montana van der Giesen begon dit jaar haar eigen webshop The Blondie. FOTO: eigen foto (Foto: )

'Eigen onderneming is goede leerschool'

Achttien jaar en een eigen webshop

Met 12 jaar stond Montana van der Giesen met een kleedje op de Woerdense VakantieWeek om haar zelfgemaakte sieraden te verkopen. Nu heeft zij als 18-jarige haar eigen webshop genaamd The Blondie. Sinds september is haar webshop met sieraden en accessoires live.

door Simone Edelman

Kamerik - Na het behalen van het eerste jaar van de opleiding Commerciële Economie besloot Montana een tussenjaar te nemen. Het plan was om een mooie reis te gaan maken en daarvoor had ze een bedrag gespaard. De plannen liepen anders. Ze besloot het geld te investeren in het opzetten van haar eigen webshop. Die droom had ze al een tijd, maar de stap wagen bleef toch spannend. Montana: 'Je kan van tevoren allemaal beren op de weg zien, maar het beste is om gewoon te beginnen.' Haar ouders gaven haar het laatste duwtje om de stap te durven zetten.

Ondernemen zit bij de Kamerikse namelijk in de familie. Opa's, oma's, tantes, ooms en haar eigen ouders; allemaal hebben ze een eigen onderneming. Genoeg ervaring om uit te putten dus, en dat ze nog zo jong is vindt de onderneemster alleen maar een voordeel.

'Ik heb nu nog niet zo veel te verliezen, omdat ik thuis woon bij mijn ouders. In het ergste geval raak ik het geld van mijn investering kwijt, maar ik heb altijd genoeg te eten en een dak boven mijn hoofd.'

Goede smaak

Regelmatig kijkt Montana bij groothandels en leveranciers of er leuke dingen tussen zitten voor haar webshop. Ze kiest uit wat ze zelf ook zou willen dragen, en dat valt in de smaak. Dagelijks komen er bestellingen binnen. Montana: 'Iedere bestelling pak ik in als een leuk cadeautje, zodat je het met een glimlach van de deurmat pakt. Het is leuk als je positieve reacties van mensen krijgt, dat geeft echt een kick.'

De jonge onderneemster promoot haar bedrijf voornamelijk via social media. Montana: 'Ik post zeker wel vier keer per week een bericht op bijvoorbeeld Instagram en zie zo het aantal volgers groeien.' Daarnaast staat ze zo nu en dan ook op evenementen en beurzen, want mensen zien de sieraden en accessoires ook graag in het echt. In de toekomst hoopt Montana haar webshop verder uit te breiden met een kledingcollectie. Het liefst zou ze ook zelf nog eens een collectie ontwerpen, maar daar heeft ze voorlopig geen tijd voor.

Naast het runnen van de webshop werkt Montana ook nog twee a drie dagen per week in een hotel. Dat bij elkaar kost haar voorlopig meer tijd dan dat ze eerder kwijt was aan haar studie. Gaat ze daar in de toekomst eigenlijk nog mee verder? Montana: 'Dat weet ik nu nog niet. Een eigen onderneming vind ik tot nu toe leerzamer dan mijn studie. Zo vond ik het vak 'marktonderzoek' tijdens de opleiding super saai, maar nu pas ik het automatisch en met veel plezier toe in de praktijk. Als je bezig bent met producten en in een richting die je leuk vindt, is het alleen maar leuk om erover te leren.' Dat is een goede tip van de 18-jarige onderneemster, zie kader naast de foto voor nog meer tips van Montana.

Meer berichten




Shopbox