Bas en Nynke Meuleman, eigenaars van social-mediamarketingbureau Bocavista. Foto: Key Tengeler
Bas en Nynke Meuleman, eigenaars van social-mediamarketingbureau Bocavista. Foto: Key Tengeler (Foto: Key Tengeler)

'Dat wij dit winnen is echt groot.'

door Key Tengeler

Familiebedrijf pakt av-tender

Social-mediamarketingbureau Bocavista heeft een grote opdracht van de gemeente Rotterdam binnengesleept. Tussen de zware jongens van de reclamewereld wist dit familiebedrijfje zich toch te onderscheiden met zijn veelzijdigheid.

Woerden - "Dit is echt groot", vertelt Bas Meuleman, samen met zijn vrouw Nynke eigenaar van Bocavista. "Samen met vier andere bedrijven doen wij straks alle videocontent voor Rotterdam, de grootste havenstad ter wereld! Of dat nou gaat om mensen naar de stembus krijgen, het grofvuil dat op dinsdag wordt opgehaald of interne HR-presentaties, wij doen het." Nynke vult hem aan: "Dat zijn ruim honderd video's per jaar."

Selectie

Het is bijzonder dat zo'n relatief klein bedrijf als Bocavista succesvol weet mee te dingen naar audiovideo-tender van Rotterdam. Bas legt de selectieprocedure uit: "Allerlei bedrijven konden zich inschrijven voor het pitchtraject. Daaruit werden er tien uitgekozen na een eerste ronde waarin we ons werk en onze opdrachtgevers lieten zien. Daarna kwam het moeilijke gedeelte: proefcasus."

De fictieve opdracht was om een video van twee minuten te maken over anoniem solliciteren. Bas: "Ons scenario voor de video begon met een stukje The Voice of Holland, waarin tijdens de blinde audities ook alleen op de kwaliteit van iemands stem wordt geselecteerd. Daarna kwam een wethouder aan het woord en deelden sollicitanten en vacaturehouders hun ervaringen met anoniem solliciteren."

"Naast het scenario stelden we een offerte op waarin we onze marketingfilosofie presenteerden en uitlegden waarom deze video een succes zou zijn," voegt Nynke toe.

De gemeente Rotterdam kon het idee duidelijk waarderen. "Dat wij als familiebedrijfje uit Woerden nu voor zo'n grote organisatie gaan werken is echt enorm gaaf," zegt Bas enthousiast. "We werken al wel voor grote klanten als Sikkens en NOS, maar deze opdracht voelt echt als een waardering voor de staat van dienst die we de afgelopen jaren hebben opgebouwd."

Bocavista

Bas en Nynke runnen sinds 2010 samen hun social-mediamarketingbureau. Bas heeft een achtergrond als tv-programmamaker en is in 2007 freelance 'videoboer' geworden. "Toen produceerde ik nog video's zonder hard na te denken over de achterliggende marketing."

Dat veranderde toen hij zijn krachten bundelde met die van zijn vrouw Nynke, die voor verschillende multinationals gewerkt had als communicatie- en marketingadviseur. De transformatie van videoboer naar marketingbureau was een noodzakelijke stap, denkt Bas. "De technische ontwikkeling gaat zo snel dat iedereen wel een acceptabel filmpje kan maken. Met je telefoon kom je al een heel eind. Maar om een goede campagne te maken, moet je goed nadenken over het concept, het doel en de doelgroep."

Hun achtergronden vulden elkaar goed aan, net als hun persoonlijkheden. Bas: "Ik ben van het maken en met mijn poten in de klei staan, Nynke is meer pragmatisch en denkt goed na over het waarom achter een reclame." Zo begonnen ze met zijn tweetjes. Inmiddels werken er negen medewerkers bij Bocavista. "Inclusief onze hond, als bedrijfstherapeut", knipoogt Bas.

Meer berichten