Foto: Foto:

Hoger

We gaan hip de hoogte in. Uiteraard worden we geen volwaardig Rotterdam of Den Haag, maar de resterende ruimte moet zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. Althans, dat is waar men in adviesbureau-end Nederland op in zet en dus braaf gevolgd wordt in Woerden.

Onze skyline is als gevolg daarvan al ingrijpend aan het veranderen. Gelukkig heeft de stichting Hugo Kotenstein de trom beroffeld om ons er op te wijzen dat het verstandig is om de historische zichtlijn van Bonaventura, Petrus en Molen beter in stand te houden. Maar laten we ons vooral niet laten inspireren door de heersende neiging vooral saai rechttoe rechtaan omhoog te bouwen. En voorwaar, we doen het nog niet zo slecht in Toetjesbuurt langs het spoor, al is het vooral catalogusbouw. Het mag uitdagender en vernieuwender om naast ons historisch aangezicht een sprankelend mini Rotterdam te bouwen.

"hoog tijd om onze stadsplanning naar een hoger plan te brengen"

Maar terwijl we daar op inzetten moeten we vooral zorgen dat we qua aangezicht niet dichtgebouwd worden langs de A12 en onzichtbaar worden achter bedrijfsgebouwen. Recentelijk fluisterde een betrokken bewoner mij in dat als de voortuin wordt volgebouwd, het handig is om naar beneden te bouwen. Dus dieper de grond. Eigenlijk als een Hobbitstee een weelderig groen heuvellandschapje creëren. Een inspirerende gedachte, een stad die omhoog en omlaag wordt ontwikkelt. Uniek in zijn soort.

En als we het een beetje groen willen houden, moeten we misschien toch even nadenken over wat we qua welstandsgedachte willen loslaten op het project van Van der Valk. Er zijn aantrekkelijkere zaken dan een vierkante oranje blok als entree tot je Vestingstad. Sowieso moeten we aan dat project nog maar eens wat gedachten wijden, want hoe gaan we die vreemde vogel verbinden aan onze binnenstad?

Eens te meer wordt een sterke verbinding met de stad een belangrijk item. Zoals ik twee weken geleden ook al aangaf inzake de eenmalige unieke kans die we nu krijgen met de ontwikkeling van de Poort van Woerden en Snellerpoort als woongebieden. Een ontwikkeling die ons Stadshart een unieke kans geeft om economisch relevant te blijven, maar wel noopt naar een verbinding onder het spoor en over de singel. Voordat we verder de diepte of de hoogte in gaan, wordt het hoog tijd om onze stadsplanning naar een hoger plan te brengen om te zorgen dat we toe kunnen leven naar nieuwe hoogtijdagen en hoogtepunten.

Junior Brandenburg

Meer berichten