Het beeld van de maand september is gemaakt door Taeke de Jong en heeft de titel Moeder en Kind.
Het beeld van de maand september is gemaakt door Taeke de Jong en heeft de titel Moeder en Kind. (Foto: )

Beeld van de maand september: 'Moeder en Kind' door Taeke de Jong

Het beeld van de maand september is gemaakt door Taeke de Jong en heeft de titel Moeder en Kind. Wij kennen De Jong onder andere van het beeld op het Kerkplein in Woerden, Drukkers in Verzet, dat afgelopen mei werd gepresenteerd. Dat beeld behoort tot De Jong 's latere oeuvre, in tegenstelling tot het beeld Moeder en Kind, dat de eerste officiële opdracht was van de kunstenaar en al in 1974 werd geplaatst.

Door Stadsmuseum Woerden

Woerden - De Jong werd destijds benaderd door carrosseriebedrijf Den Oudsten om een beeld te maken voor het Staatsliedenkwartier in Woerden. Deze wijk was in de jaren 70 net nieuw en werd pal tegen het fabrieksterrein van het bedrijf aangebouwd. Om de bewoners in de nieuwe wijk niet af te schrikken voor eventuele geluidsoverlast en ervoor te zorgen dat er geen protest kwam over eventuele kwalijke dampen, schonk het bedrijf de bewoners een kunstwerk. Het beeld werd overhandigd door de directeur de heer C. Den Oudsten en onthuld door B.H.G. Ter Haar Romeny, de toenmalig burgemeester van Woerden.

Letterlijk

De kunstenaar werd volledig vrij gelaten bij de opdracht. Het idee, vormgeving, de plek en zelfs de sokkel zijn geheel naar de voorkeuren van De Jong. Hij koos voor een jonge moeder en kind als eerbetoon aan de nieuwe bewoners en gezinnen in de wijk. De titel Moeder en Kind is letterlijk wat het beeld voorstelt. Het figuratieve beeld laat niets aan de verbeelding over. De moeder heeft haar armen langs haar lichaam en haar handen gevouwen. Haar naakte kindje, dat ten voeten uit is weergegeven, zit op haar gevouwen handen en leunt tegen haar aan. De moeder is tot haar knieën zichtbaar en draagt enkel een doek om haar heupen en op haar hoofd een strak hoofddeksel. Gezien de fysionomie en de kleding zou het om een negroïde vrouw kunnen gaan, maar het is natuurlijk wat de kijker er in ziet.

Ondanks de grove structuur zijn er toch details te zien, bijvoorbeeld de emotie in het gezicht. De moeder kijkt bijna bezorgd over het spoor heen, omdat ze (lees: de kunstenaar) vermoedt dat Woerden wederom zal uitbreiden. Dat klopt ook want rond 1994 werd de wijk Snel en Polanen aan de overkant van het spoor gebouwd. De rondingen van het lichaam van de moeder zijn mooi afgewerkt en het kindje kijkt met opgetrokken wenkbrauwen in dezelfde richting als de moeder waarbij zijn rechterhandje tegen zijn borst rust.

Intieme ruimte

De Jong heeft ervoor gekozen om het kunstwerk bij de onthulling in 1974 dicht bij het bedrijf te plaatsen om zo de relatie met de opdrachtgever te benadrukken. Destijds stond het beeld tussen mooie bomen. Daarvan zijn er nog maar een paar over, verder is het parkje beplant met rozen en lage hagen. De Jong heeft bedongen dat er zichtlijnen zouden lopen van en naar het beeld en dat het van verschillende kanten goed te zien en bereikbaar zou zijn. In theorie zou dit perkje een zitplek moeten vormen maar dat is er niet van gekomen. Dat is jammer want deze kleine intieme ruimte is er uitermate geschikt voor.

Meer berichten