Foto: Foto:

De Woerdensche column door Junior Brandenburg: Soms

Soms is een column te beperkt om stil te staan bij wat ons allemaal overkomt. Vandaag nog las ik dat we vooral moeten stoppen met slogans voor steden. Dat is wel een beetje cru voor onze fietsvestingboerenmarktkaashoofdstadvanhetgroenehart. Maar we gaan ons uiteraard niet uit het veld laten slaan.

Immers moeten we die 900.000 toeristen van vorig jaar gaan overtreffen met ons eigen toeristenwonder. Keihard Woerden blijven promoten is het devies, maar wel met de broekriem aangehaald. Een excelsheet doet ons namelijk de das om. Dat verraderlijke stuk software heeft ons een loer gedraaid van 1,5 miljoen euro. En dus gaat de kraan dicht. Dat laatste mogelijk zeer letterlijk. Een van de geopperde besparingen is om het enige geslaagde deel van de plasgoot in de Rijnstraat van het waternet af te halen. Geen spelende kindjes meer en weer vrij baan voor verkeer.

Misschien toch maar eens tijd om kostenneutraal de terrassen in de straat uit te breiden als verkeersspelbrekers.

Dat laatste is dan overigens weer een aardige klagersgrap. U weet wel, afkomstig van die groep inwoners die recentelijk zo'n lekker gehoor vindt en bijvoorbeeld Summerlake geen gehoor vindt. De grap in casu was echter een fietser die beweerde dat een statisch terras maakte dat spontaan uitgeweken moest worden om een vrachtwagen te ontwijken. Leest u die zin gerust nog een keer en laat het rustig op u inwerken. Evenals het feit dat hieraan vervolgens handhavingsuren besteed werden.
Geen grap was het promotionele heugelijke nieuws dat Van der Valk een blokkendoos komt bouwen. Met restaurant, congreszalen en een zwembad. Nu hebben we al twee hotels en diverse B&B's, maar we gaan groter. In de hoerastemming werd echter de prangende vraag "wat hebben we eigenlijk aan een Van der Valk" niet gesteld.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb veel respect voor hoe de nieuwe generatie Valkjes een versleten familiebedrijf lustig tot leven wekken. Maar op die ongestelde vraag kom ik graag terug in mijn volgende column.

Ondertussen ligt in de successen van Woerden Marketing, los van Van der Valk, wel de oplossing voor ons excel-begrotingsgat. Immers, verhoog de toeristenbelasting met gemiddeld 1,50 euro per toerist.

Dan stormen we niet alleen de top 18 toeristenattracties binnen, maar hoeft ook het kraantje in de Rijnstraat niet dicht! Soms ligt de oplossing echt voor het oprapen.

Junior Brandenburg

Meer berichten