Foto: Foto:

De Woerdensche column door Junior Brandenburg: Et voilà

Wat een vooruitgang zagen we weer in de organisaties van de Koeiemart. Weet u nog vroeger, toen alles zo spannend was zoals bijvoorbeeld de rampeditie van 2017 met verkeersinfarcten, brandgevaarlijke kramen, zelfverrijking en kermischaos.

Niets van dit alles dit jaar. Prachtig weer, een oerwoud aan matrix- en gele borden en een horde gele en blauwe hesjes, maar verder strak georganiseerd, bereikbaar, vriendelijk, vrolijk en goed geregeld.

Behalve het feit dat iemand op het gemeentehuis blijkbaar een abonnement heeft op het vakblad "Matrix-borden en wegaanduidingen", is de rest vooral kunde en common sense met zowaar wijze lessen uit een onderzoeksrapport. Een rapport waarvan we hopen dat de kosten nog ooit verhaald worden op de veroorzakers van dat rapport.

Wat overigens niet in dat rapport staat is dat de fietsen van bewoners en ondernemers rucksichtslos gejat moeten worden. Anders dan bij de koningsdag wordt bij de Koeiemart uw fiets 48 uur voor aanvang vakkundig weggemaakt en wacht iedereen in de Rijnstraat ruim 288 uur na afloop nog steeds op de toegezegde terugplaatsing op plek van verwijdering.

En over fietsen gesproken, wat een promotie voor Woerden. Naast boerenmarkt-vestinghoofdstad van het Groene Hart, zijn we ook nog steeds Fietsstad waarbij Woerden het fietsen promoot. Maar het is waarlijk andersom. Daarvoor moeten we wel tolereren dat een vreemd leger van pedante mannetjes over onze straten banjert, onze halve stad voor anderhalve dag op slot gooit en er een batterij aan verkeersregelaars nodig is om Woerden niet in de A12 tijdens een Boerenprotest te laten veranderen, maar dan heb je ook wat. Ok, niet Mathieu van der Poel, maar wel een handjevol atleten die zich door park, berm en over talud een weg banen, bewonderd door een handjevol Woerdenaren en een VIP tent.

Prachtige sport met weinig bewonderaars, tenzij er iets bijzonders gebeurd. Dit jaar lieten enkele fietsers onvrijwillig zien dat zij naast wielrenner ook behoorlijke zwemmer zijn. Met spectaculaire filmpjes tot gevolg. Op Dumpert stond Woerden al 138.000 keer in de etalage en op Facebook nog een veelvoud daarvan. En anders dan onder gekladde regenboog-zebrapaden was dit uitermate succesvolle stadspromotie.

Op weg naar een miljoen toeristen in Woerden kunnen we dus gerust stoppen geld te gooien naar vakantiebeurzen en hippe marketingtrends . Organiseer de Koeiemart gewoon goed en pleur af een toe een fietser in de plomp, et voila!

Junior Brandenburg

Meer berichten