De kinderen uit groep 1/2 hebben ontzettend veelplezier tijdens de kunst- en cultuurles van juf Jolanda.
De kinderen uit groep 1/2 hebben ontzettend veelplezier tijdens de kunst- en cultuurles van juf Jolanda. (Foto: Winny van Rij)

"Veel plezier op school, hoor," geldt zeker op De Schakel

WOERDEN - Katholieke basisschool De Schakel besloot vorig jaar tot gevarieerder en structurelere kunstzinnige vorming. "De blokken drama-dans-beeldende vorming-muziek hebben nu een vaste plek," vertellen leerkracht Jolanda Pauw en locatiedirecteur Norbert Bakker. "Je ziet het plezier bij de kinderen."

"Er was eens een volkje in Woerden, heel vlijtig, maar waar is de fantasie?, zo begon Jolanda mijn presentatie aan het team vorig jaar. Ze wilde meer fantasie en tot de verbeelding spreken op onze school." Jolanda is vaak al beeldend bezig. "Toch misten we creatieve vakken op school om andere talenten te ontwikkelen. Kinderen leren niet allemaal op dezelfde manier."

Iedereen zichzelf zijn
Toen Norbert drie jaar geleden op deze school kwam, vormde hij samen met het team een missie en visie. "Met als kern dat we een school willen zijn waar iedereen zichzelf kan zijn." Ze zochten ze al een tijdje een manier om dat doel te bereiken en deze creatieve manier werkt. "Jolanda is enorm enthousiast, geknipt om hiermee aan de slag te gaan." "Ik ben blij dat Norbert deze kans bood." Ze volgde een pittige opleiding. "Maar ik had gelijk het gevoel dat ik thuiskwam. Ik ben vol enthousiasme gestart."

Actief betrokken
Nu geeft ze in iedere groep dramalessen. "We zetten vooral in op plezier en zien dat kinderen zich anders profileren." Norbert: "Kinderen die normaal stil in een hoekje zitten, staat bijvoorbeeld bij een dans opeens op de voorgrond en de klas moedigt ze aan." Jolanda: "Kinderen zijn actief betrokken bij de lessen. Het proces is belangrijk en niet het resultaat. Je ziet een hoge betrokkenheid en dat is mooi om te zien."

Bewegend rekenen
Het is met drie kwartier per week een mooie aanvulling op de reguliere lessen maar ook in die lessen kun je prima andere methodes inzetten om meer beleving in de leerstof te brengen. "Stel je leest een verhaal voor. In plaats van dat iedereen stil zit te luisteren, kun je ook meedoen, rondlopen, geluiden maken, luisteren hoe de regen klinkt." Of bewegend rekenen. "De tafels kun je ook zingen of rappen of er op dansen en de geschiedenislessen uitbeelden met een tableau, verzin het maar. Dan gaat het tot de verbeelding spreken en is het ook leuker voor kinderen die meer moeite hebben met leren."

Out of the box
Als leerkracht moet je wel out of the box denken en dat was voor sommigen wel wat lastig. "Jolanda heeft het in zich maar dat geldt niet voor iedereen," licht Norbert toe. "Zij helpt ze waar nodig. Leerkrachten zetten kinderen in hun kracht en het is mijn taak om leerkrachten in hun kracht te zetten." Het werkt. "Er is een hoge betrokkenheid in het team. Zij zijn er veel mee bezig en zien het plezier bij de kinderen."

Door Winny van Rij

Meer berichten