Floor Wigbers (links) en Hannah Mackenberg hebben met hun 'Boodschappentassies' duurzame fannypacks ontwikkeld.
Floor Wigbers (links) en Hannah Mackenberg hebben met hun 'Boodschappentassies' duurzame fannypacks ontwikkeld. (Foto: Boodschappentassies)

Kalsbeek-leerlingen ontwikkelen duurzame modetrend

WOERDEN - Leerlingen van het Kalsbeek College hebben een eigen, duurzame modetrend ontwikkeld. Voor hun profielwerkstuk voor het vak Beeldend vormen kwamen twee leerlingen van locatie Schilderspark op het idee voor ‘boodschappentassies’. Afgelopen woensdag hebben zij hun profielwerkstuk op het Kalsbeek College gepresenteerd.

Hannah Mackenberg (5-havo, uit Woerden) en Floor Wigbers (uit 4-havo, uit Montfoort) hebben een product bedacht dat goed is voor het milieu. Hun boodschappentassie is gemaakt van oude boodschappentassen van bijvoorbeeld de Albert Heijn, Lidl of Jumbo. Ze maken daar zelf fannypacks van. Dit zijn kleine tasjes waar je je telefoon en sleutels in kan doen. Het idee is dat mensen hun oude boodschappentassen inleveren en dat zij er dan een fannypack van maken. Ze hebben foto’s gemaakt en een Instagram-account geopend en inmiddels hebben ze al verschillende bestellingen gekregen en krijgen ze veel enthousiaste reacties.

Hannah en Floor onderzochten hoe iets in de mode kan komen. Hiervoor hebben ze gekeken naar wat mode eigenlijk inhoudt en of er verschillende vormen van mode zijn. Ook hebben ze gekeken hoe in de geschiedenis bepaalde kledingstukken in de mode zijn gekomen en hebben ze geprobeerd zelf iets in de mode te brengen. Dit hebben ze gedaan door een recycle-trend te starten: ‘Boodschappentassies’.

Ontdekken en oplossen
“Een mooi proces”, stelt Claudia van Putten, kunstdocent op het Kalsbeek College locatie Schilderspark. “Hannah en Floor hebben onderzocht hoe mode werkt en zijn zelf aan de slag gegaan met ontdekken, oplossen en weer verder ontwikkelen. Tot in de laatste details hebben ze aandacht gehad voor hun product.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden