Leerlingen van de Jenaplanschool De Kring in Woerden presenteerden hun werkstukken over het venster Annie M.G. Schmidt van de canon van Nederland.
Leerlingen van de Jenaplanschool De Kring in Woerden presenteerden hun werkstukken over het venster Annie M.G. Schmidt van de canon van Nederland. (Foto: Paulien van Raalte)

Roti en Rembrandt op Jenaplanschool de Kring

WOERDEN - Leerlingen van de Jenaplanschool De Kring in Woerden presenteerden werkstukken over vensters van de canon van Nederland.  

Bovenbouwleerlingen van Jenaplanschool De Kring hebben werkstukken gemaakt en gepresenteerd over vensters van de canon van Nederland. Vensters zijn onderwerpen die voorkomen in de canon van Nederland en die samen een chronologische samenvatting geven van de geschiedenis van Nederland.

Alle bovenbouw kinderen (groep 6, 7 en 8) presenteerden hun eigen werkstuk over een venster (onderwerp) dat ze uit de canon van Nederland hadden gekozen.

Een greep uit de onderwerpen die de kinderen gekozen hadden:

Annie M.G. Schmidt (foto), de VOC, de Tweede Wereldoorlog, slavernij, Rembrandt, De watersnood, Anne Frank, de Stijl maar ook hunebedden en televisie.

Volgens Amy uit groep 8 lukt het ieder jaar beter om het werkstuk te maken. In groep 6 is er nog wel wat hulp van ouders nodig maar Amy vertelde trots dat ze het dit jaar helemaal zelfstandig kon.

De leerlingen kregen ook wel aardig wat instructies mee waaraan het werkstuk moet voldoen. Bijvoorbeeld over de lettertypen waaruit gekozen mag worden. Maar ook een stappenplan voor het maken van een werkstuk. De kinderen moeten vragen bedenken over het gekozen onderwerp zodat ze meer gericht informatie gaan verzamelen. Ze leren vervolgens hoe ze de verzamelde informatie goed kunnen ordenen in hoofdstukken. Ook leren ze om van tevoren zelf een planning te maken. En ook aan de opmaak en uitstraling van het werkstuk zelf moet aandacht worden besteed zodat het werkstuk er netjes en verzorgd uitziet.

Verder hebben de leerkrachten tijdens dit project ook verschillende mini colleges gegeven over een aantal vensters. Zo hebben de leerlingen gedichten geschreven bij het venster Annie M.G. Schmidt. Hebben ze gekeken naar de invloed van Max Havelaar en stonden de leerlingen stil bij ons koloniale verleden. Er is gefilosofeerd bij het venster Spinoza. En weten de leerlingen nu dat Aletta Jacobs opgekomen is voor de rechten van de vrouw door een reactiespel te doen. De kinderen hebben in de stijl van Vincent van Gogh schilderijen afgemaakt en gezongen met Michiel de Ruyter.

Op woensdag 5 februari mochten de kinderen het verslag inleveren en presenteren aan elkaar en vanaf 12:00 aan de ouders die in groten getale aanwezig waren. Het was erg leuk om de kinderen zo enthousiast te horen vertellen over zulke diverse en leerzame onderwerpen. De kinderen stonden per onderwerp achter een tafel met daarop het verslag en andere materialen die met het onderwerp te maken hadden. Bij de VOC stond bijvoorbeeld een Playmobil schip en bakjes met diverse specerijen. Ook lekker was de roti bij Suriname en De Nederlandse Antillen. Bij Anne Frank stond een maquette van het achterhuis en er was met zand en stenen een heus hunebed gebouwd.

De kinderen vertelden wat ze geleerd hadden over het onderwerp. Soms was het meer verdieping van de kennis die ze al hadden maar soms was een onderwerp ook geheel nieuw. Het onderwerp “de Stijl” bijvoorbeeld dat Lola-Rosie had uitgekozen. Dit gaat over een karakteristieke kunstenaarsgroep die tussen 1917 en 1931 actief was en waar de Nederlandse architect Gerrit Rietveld en de Nederlandse schilder Piet Mondriaan deel van uitmaakten.

Het was kortom een hele leerzame en leuke bijeenkomst!

Voor meer informatie over de Nederlandse canon kijk op entoen.nu

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden