Foto: Willem Jan Ritman

De Woerdense Column: #Maximaallokaal

Fijn dat jullie er weer zijn! Met deze spandoek-kreet heten de ondernemers in het Stadshart een ieder weer van harte welkom nu we weer “mogen”. En het welkom is oprecht, want tijdens het zwaartepunt van de corona-maatregelen bleek meer dan ooit hoe kwetsbaar ons gemoedelijke centrum is. De hulpkreten zijn u vast niet ontgaan.

En niet alleen ons knusse stadshart is kwetsbaar onder deze omstandigheden. Ook het merendeel van onze lokale economische motoren kent de nodige uitdagingen. Dit zijn allen dezelfde ondernemers die jaarlijkse vele euro’s en tijd pompen in de samenleving. En dan niet alleen door lokale belastingen, maar vooral via lokale betrokkenheid. Zelfs in moeilijke tijden bleven bedrijven toch steunen waar ze konden omdat we dit in Woerden zo doen.

Dankzij wederzijdse steun vanuit de samenleving in de afgelopen weken hebben we elkaar door het eerste deel heen gesleept.

Maar we zijn er nog lang niet. Ondanks alle steun en de bereidheid om lokaal te kopen, blijven de lokale spelers kwetsbaar. Hetgeen ook wel blijkt uit het feit dat de grote (inter)nationale spelers juist hun omzetten zagen stijgen. De Bol.commen en Amazons van deze wereld zijn weer sterker geworden. En de franchise formules met diepe zakken maar nul lokale binding, leven weer stevig op, al dan niet na massaontslag, en zijn zelfs aan het uitbreiden.

De gevreesde grote kaalslag door faillissementen is nog uitgebleven, maar het worden moeilijke tijden. Mede daarom hebben de gezamenlijke ondernemersverenigingen de handen ineengeslagen om lokale bedrijven extra in de spotlight te zetten.

U heeft de kleine campagnes waarschijnlijk al wel ervaren. Bijvoorbeeld de foto’s en verhalen van winkeliers en restaurateurs. De grote campagne zal u echter helaas nog niet opgevallen zijn. Er is onverdroten gekozen voor een overkoepelend onduidelijk thema onder de noemer “Woerden gaat door”. Door gaan we zeker, maar het bekt en smoelt niet bepaald lekker als je de boodschap over wil brengen dat we elkaar nog hard nodig hebben.

Maar laat u zich niet afleiden van waar het hier om gaat. Deze werkgevers/sponsors/ investeerders/opleiders/buren/vrienden/oplossers/kansengevers/plaatsgenoten hebben meer dan eens uw bestedingen nodig om zo niet voor Woerden verloren te gaan. Ziet u zo’n onbegrijpelijke poster of bericht, vertaal het dan aub naar waar het om gaat, #maximaallokaal. Koop en neem alles af wat lokaal te krijgen is en hou Woerden in topvorm. Ga maximaal lokaal!

Door Junior Brandenburg

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden