Provincie Utrecht vraagt weer aandacht voor lange remweg trams: meer dan 40 meter!
Nieuws
764
keer gelezen
REGIO • Nu vinden er dagelijks nog vele incidenten en noodstops bij het tramverkeer plaats. De provincie Utrecht gaat daarom een recente campagne herhalen om verkeersdeelnemers bewust te maken van de lange remweg van trams. De remweg van een tram is minstens 40 meter lang.
Veiligheid bij tramkruisingen is erg belangrijk. Ondanks dat er verkeerslichten bij kruisingen staan, gebeuren er helaas toch af en toe ongelukken. Soms omdat de tram slecht wordt waargenomen, soms ziet de trambestuurder op de kruisingen de naderende weggebruikers zoals automobilisten, fietsers, scooters maar ook voetgangers onvoldoende. De gevolgen zijn vaak groot.
Verschillende maatregelen
Provincie Utrecht heeft met de gemeenten al vele verschillende maatregelen genomen om de tram beter zichtbaar te maken, denk aan het snoeien van bomen en struiken, het verplaatsen van obstakels en het plaatsen van slagbomen. De provincie hoopt dat de bewustwordingscampagne ‘40 meter remweg’ alle weggebruikers bewuster maakt van de tram.
Gedeputeerde van de provincie Utrecht André van Schie: “Trambestuurders hebben helaas iedere dag wel een bijna-ongeluk ervaring. Dit komt vaak omdat weggebruikers bijvoorbeeld snel oversteken, ondanks een rood stoplicht. Gemiddeld maakt een trambestuurder daardoor twee keer per dag een noodstop. Bij een snelheid van 40 km/u bij kruisingen, leidt dit tot een remweg van 40 tot soms zelfs 50 meter. Meestal komt iedereen met de schrik vrij, maar elk ongeval is er een te veel. Veel incidenten en ongelukken zijn te voorkomen als we allemaal meer rekening houden met de tram.”
Campagne 40 meter remweg
Met de bewustwordingscampagne wordt de weggebruiker extra gestimuleerd om op te letten bij tramkruisingen. Langs de tramlijn Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein staan de aankomende weken prikkelende abri’s om iedereen te wijzen op de lange remweg van de tram. Advertenties op grote digitale schermen in de stad Utrecht zijn zichtbaar tijdens de spits (ochtend en avond). Ook op social media wordt er aandacht geschonken aan de campagne.